america





























































Pavilionul american m-a buimacit. A fost nevoie de doua vizite ca sa inteleg mai bine despre ce era vorba. In ambianta minimala textele din fotografii erau cel putin enigmatice. Rareori citesc eticheta lucrarilor inainte de a le vedea, insa aici nu era locul pentru o asemenea abordare.






































































Dupa prima vizita in care am fotografiat cele patru panouri de mai sus, intelesesem mai mult intuitiv ca respectivele cuvinte erau gravate pe soclul unui monument. Credeam ca artistul se foloseste de decupajul fotografic, excluzand imaginea celui 'monumentalizat' pentru a induce o sugestie psihologica in mintea privitorului, fortat astfel sa isi imagineze ceva in functie de cuvantul gravat. A trebuit sa citesc o prezentare a expozitiei ca sa imi dau seama ca miza lucrarii era cu totul alta:

Untitled (Natural History), 1990, is a suite of twelve black-and-white, framed photographs that documents the inventory of idealized (male) attributes inscribed in tribute to Theodore Roosevelt on the exterior façade of the American Museum of Natural History in New York: author, statesman, scholar, humanitarian, historian, patriot, ranchman, conservationist, explorer, naturalist, scientist, and soldier.



























O alta supriza a fost lucrarea de mai sus, a carei eticheta lamureste in intregime despre ce e vorba. Un teanc de hartii imprimate intr-o tipografie offset, care ideal ar trebui sa aiba inaltimea de 17,8 cm. Ideal, pentru ca hartiile erau de luat acasa. Lucrarea exista in acelasi timp in galerie, sub forma asta, dar si in spatiul exterior, in fiecare din locurile unde diversi entuziasti dusesera un exemplar din colile tiparite.











































Ametit de complexitatea conceptuala a lucrarii cu colile de hartie, nu m-am putut abtine sa nu bufnesc in ras la vederea celor trei panouri pe care artistul insirase nume de bombardiere, sau amestecase afacerea Watergate cu anul mortii lui Bruce Lee, pe care privitorul trebuia sa si le imagineze in fata dreptunghiurilor de hartie neagra, pornind de la citirea textului.


















Lucrarea functiona ca o selectie dintr-un inventar de date si intamplari din istoria americana, sau ca un surfing printre canalele de televiziune din anii respectivi, utilizand o modalitate de a sugera imagini cu ajutorul textului pe care artistul o mai folosise si inainte, de exemplu in acest video, o lucrare anterioara Bienalei de la Venetia.











































Inca o lucrare 'virala', un covor de bomboane pe care vizitatorii puteau sa le ia acasa, o alta 'endless supply'.

































































Intr-una din dimineti am surprins scena asta, in care niste lucratori de la bienala au adus cu caruciorul o noua serie de coli imprimate. Nu m-am putut abtine sa ma gandesc ca si ei 'faceau arta' fara sa stie, contributia lor practica, banala in alt context, devenind importanta tocmai din cauza felului in care a fost formulat conceptul lucrarii.


















Am fotografiat si unul dintre cosurile de gunoi, pentru ca de multe ori acolo ajungeau colile de hartie ale lui Torres. Dupa entuziasmul initial, vizitatorii isi dadeau seama ca duc dupa ei un obiect destul de voluminos si incomod.

Asta nu inseamna ca admiratia mea pentru artistul american pe care nu-l cunosteam pana acum e mai mica. Dimpotriva. Cu cat citesc mai mult despre el, ma uimeste simplitatea formala a lucrarilor lui, in spatele careia gasesc de fiecare data explicatii halucinante, de ordin conceptual, personal sau social-politic.

No comments: